1967. június 10-én, vagyis 50 évvel ezelőtt repült először a szovjet Mikojan és Gurjevics neve alatt működő tervezőiroda által kreált MiG-23-as vadászrepülőgép prototípusa. A hatvanas évek tévútjára egyaránt rátévedtek keleten és nyugaton, így több változtatható szárnyállású típus született. Azóta kiderült, hogy ez a műszaki megoldás zsákutca, és sokkal több a hátránya, mint az előnye, így ezek a típusok kevés kivétellel mára "kihaltak". A MiG-23-as néhány fejlődő ország légierejében kis mennyiségben még megtalálható, de már nem sokáig. Az a szokatlan eset állt elő, hogy az a MiG-21-es élte túl a 23-ast, amelynek éppenséggel a leváltására készült. A típusnak nem csak a változtatható szárny volt a problémás területe, hanem az élettartam is, a hegesztett struktúra nem volt sikeres megoldás. A jelentős részben acél szerkezetű gép üres tömege azonos volt a két hajtóműves és nagyobb MiG-29-esével. Több mint ötezer darab készült a MiG-23-as különböző változataiból, amelyek közül 16 darab viselt magyar felségjelet. 1979-től került Pápára egy század 15 géppel, később a baleseti veszteségek részleges pótlására érkezett még egy további kétüléses példány. Az 1996-ban történt kivonásukig a teljes magyar flotta 22072 órát repült, ez alatt öt zuhant le öt pilóta halálát okozva , ami sajnos rendkívül rossz arány.
A MiG-23-as érdekes, de nem sikeres színfoltja volt a katonai repülés történetének. Mindez annak ellenére is igaz, hogy az első és utolsó széria képességei között csaknem generációs különbség volt. Az MSz változat a fedélzeti elektronika és a fegyverzet terén semmivel sem volt jobb, mint a MiG-21bisz, az MLD viszont már közel volt képességeiben (a repülési jellemzők kivételével) a MiG-29-eshez.
A MiG-23-as 1967-ben elkészült prototípusa a monyinói múzeumban
Ez a nullszéria gép a lokátor és fegyver tesztekhez készült
Az R-23-as rakéta indítósinje a szériagépeken már más volt
MiG-23ML a moszkvai Győzelem-parkban
A legpotensebb utolsó verzió az MLD, ebből Magyarországon is üzemelt Kiskunlacházán egy szovjet ezred,
"Papucsorrú" csapásmérő változat prototípusa még Ljulka hajtóművel az azóta felszámolt Hodinkában
A szárnyak alá függeszthető póttartály. Csak 16 fokos állás mellett volt használható
Kétüléses MiG-23UB az azóta felszámolt szolnoki múzeumban
Kecel, haditechnikai park
MiG-23MF
Budaörs, filmforgatáshoz sötétszürkére átfestett MF
Magántulajdonban
ML változat a belgrádi múzeumban. Arab megrendelésre javították Szerbiában, de mivel nekik nem volt, a berepülő pilóták Pápán kaptak átképzést a típusra. Embargó miatt ott ragadt példány.