Szeptember első hetében tartották meg az ausztriai Zeltweg katonai repülőterén az Airpower 16 nemzetközi repülőnapot. Mivel a rendezvény hosszú múltra tekint vissza, és még sohasem csalódtunk benne, most is ellátogattunk a nem szokványos, festői hátteret biztosító helyszínre. A számos külföldi résztvevő között volt a belga légierő, pontosabban a belga hadsereg "légi komponensének" (fura terminológia, de így pontos) díszfestésű F-16-osa, amelyet lencsevégre kaptunk a csütörtöki gyakorló repülés során a pályavégnél.
A pénteki "éles" bemutatón a felszállásnál még minden rendben volt, a gép a szokásos módon maximális teljesítménnyel, utánégetővel lódult neki, amelynek tűzcsóvája az erős fényben éppen csak látszott.
Aztán egy perccel később történt valami. Az utánégető minden harci gépen hasonlóképpen működik, a turbina után a forró, de még kellő mennyiségű oxigént tartalmazó gázáramba további üzemanyagot porlasztanak be, ami drasztikus tolóerő növekedéssel jár.. A kerozin több csőkoszorú kalibrált fúvókáin át áramlik be, ezek közül valamelyikkel történt a baj. Vagy eltört az iszonyú hő és mechanikai terheléstől, vagy "csak" megrepedt, de a lényeg az, hogy nem ellenőrzött mennyiségben tökéletlen égést okozva áramlott be a kerozin.
A gép mögötti tűzcsóva azonnal láthatóvá vált, a tökéletlen égés miatt élénk színű lett a láng. A dolog veszélyes, hasonló miatt annak idején már zuhant le MiG-21-esünk, mivel átégett a fúvócső fala. Érdekes módon ezúttal az F-16-os folytatta a bemutató repülést, és nem figyelmeztették a pilótát a problémára.
A fenti képen látszik, hogy a forszázskamra alsó felében intanzívebb az égés, valószínűleg ott keletkezett a hiba.
A látványosság fokozására a belga pilóta az infravörös önirányítású légvédelmi és légiharc rakéták megtévesztésére szolgáló infracsapdákat is alkalmazta,
A bemutató repülés baj nélkül fejeződött be, a leszállás után a gép fúvócsövén nem látszott sérülés.Azért valószínű, hogy a szombati programot már nem ez a példány, hanem a tartalék hajtja majd végre.