Lassan már hozzászokhatunk, hogy Budapest nemzetközi repülőtere "rajta van a térképen" mármint abból a szempontból is, hogy a közforgalmi repülés újdonságait megjelenésüket követően már kis idővel láthatjuk itt. Így volt ez a Bombardier CS100-asával, amely az üzembe állást követően azonnal napi rendszerességgel repül Budapestre, pár éve a 7478F első üzembe állítója mindössze két nappal az átvételt követően már ide küldte a új gépét, és ha menetrend szerint nem is, de a Dreamliner vagy éppen az óriás A380-as is megfordult már itt.
Az Airbus egyik jelenlegi fő programja az A320-as típuscsalád továbbfejlesztése, az új, gazdaságosabb hajtóművek és a fedélzeti elektronika megbízhatóságának növelése a fő irány. 2016.szeptember 22-én az A 321neo prototípusa szállt le Ferihegyen, majd 24-én újra ide érkezett, ezúttal az egyik fontos megrendelő, a Wizzair pilótáinak tapasztalat szerzése volt a fő ok. Ezúttal nekem is sikerült megszemlélni az új típust, amelyen első ránézésre csak a hajtómű eltérő volta kelt figyelmet. Kétféle erőforrással lesz gyártva a neo, a Pratt&Whitney PW1100G egyelőre problémás, de a CFM 56 továbbfejlesztett változata a Leap 1A úgy tűnik, hasonló gazdaságossági mutatók mellett konzervatívabb megközelítéssel nagyobb megbízhatóságot kínál. Utóbbi verzió érkezett Budapestre, bár a Wizzair éppenséggel a konkurens erőforrás mellett döntött.
A 321neo az állóhelyre gurul. A hajtómű oldalán feltüntették a típust. A sárkányszerkezet csak apróságokban változott.
Ellenfényben a prototípus. Az utaslépcső miatt a "fényhelyes" oldalról nem lehetett volna jó totálképet készíteni
LED fényszórók az orrfutón. A hagyományos fényforrások viszonylag sűrűn szorulnak cserére. A nagyobbik a leszálló fényszóró, a kisebbet gurulás közben használják.
CFM Leap 1A. A fan lapátok belépőéle titán, a többi kompozit műanyag. A tolóerő több mint 80%-át ez az egy fokozat állítja elő. Már a booster fokozat első állólapátsora is az új 3D aerodinamikai tervezés eredménye, a hajlított lapátok felülete nagyobb.
A külső áram falai is kompozotból készültek. A sugárfék szegmensei tökéletesen illeszkednek, érdekes módon a fan lapátok belső oldalán már itt-ott lekopott a festés.
A farokkúp érdekesen áramvonalazott. A belső áram forró gázát újszerű módon tartják távol a szárnytól.
LED beacon light a gép hasán.
Az utastér még nem elékeztet a szokásosra, tele van teszt berendezéssel. A tartályok "természetesen" kemtrélt tartalmaznak! Még mielőtt valami elmeroggyant komolyan venné, ezekben víz van, ami az utasok tömegét imitálja.
A teszt repülések tízezernyi adatát speciális számítógép rendszerek rögzítik, elemzik.
A berepülések idején fedélzeti mérnökök követik figyelemmel a rendszerek működését. A felső monitoron a pilótafülke PFD, ND és ECAM képernyőit real time lehet látni, az alatta lévő középsőn éppen az APU állapota látható.
Kamera rögzíti a szárnyon lévő spoilerek és csűrő működését.
A pilótafülke műszarfala nem változott a régebbi változatokhoz képest.