2017 május közepén az előzetes terveknek megfelelően, komolyabb határidő csúszás és költség túllépés nélkül megkezdődött a Boeing legújabb üdvöskéjének forgalomba állítása. A 737MAX a jól bevált alaptípus negyedik továbbfejlesztett generációja, amely a gazdaságosság százalék arányában kétszámjegyű javulást hoz a legutolsó NG verzióhoz képest, amely már eleve ugyanekkora előrelépést jelentett a még régebbi Classic (737-300/400/500) típushoz viszonyítva.
A Boeing a gazdaságosság terén tartja a lépést a konkurens Airbus típusokkal, a 737-es azonban egy fontos dologban előnyt élvez. Ez a megbízhatóság. Megfelelő üzemeltetési háttér esetén sokkal kevesebb dolga van a műszaki állománynak, mint például a hasonló kategóriájú Airbus 320-asokon dolgozó kollégáiknak.
A MAX első üzembe állítója a maláj Malindo Air légitársaság, amelyet hamarosan követ egy sor másik, hiszen a típusra már több ezres megrendelés van.
A mellékelt fotókat a MAX első külföldi bemutatkozásakor készítettem 2016 júliusában Farnborough-ban. A képek nem adják vissza a látványos bemutató repülést, amelyről mellékelve itt látható egy video.
https://www.youtube.com/watch?v=1XEsSRqnOwc
Felszálláshoz gurul a MAX prototípus
Emelkedés MAXimális szögben, zivatarfelhővel a háttérben
Az új szárnyvégfülekről könnyen felismerhető a MAX
Módosított orrfutó. A MAX fent "hordja az orrát", hogy megfelelő magasságban legyen a hajtóművek szívócsatornája
A farokkúp áramvonalazása módosult
Az APU (segédhajtómű) levegő beömlő nyílása teljesen zárható
A korszerű aerodinamika mellett a gazdaságosság másik főszereplője az új Leap 1B hajtómű
A főfutó gondolából hiányzik a generációkon keresztül változatlan "spoiler mixer", mivel a bedöntést segítő illetve a fékezésnél légellenállást növelő aerodinamikai felületek vezérlése már "fly-by-wire" rendszerrel, elektronikusan történik. A vezérlés többi része maradt hagyományos.
A konyhák "dizájnja" teljesen újszerű
Teszt berendezés az utastérben. A gyakorlatias jenkik mindenre gondolnak, pohártartók is vannak a számítógép állványon.
Színes szélesvásznú műszerfal
A középső kezelőpad nem sokat változott
A P5-ös panel is ismerős