A lengyelországi Radomban általában két évente tartanak nagyszabású nemzetközi légi bemutatókat, amelyek mindig jól szervezett, látványos események. Mivel eddig csak jó tapasztalatink voltak, most is ott töltöttük augusztus végén pár napot. A fő "vonzerőt" főleg a beígért amerikai bombázók és az ukrán légierő részvétele jelentette, utóbbi két hatalmas Szu-27-es vadászgépet küldött. A hasonló rendezvények eddig kevés kivételtől eltekintve látogathatók voltak bárki számára, hiszen éppen az a cél, hogy a honvédelmet, haditechnikát közelebb hozzák az adófizetőkhöz. Nem mellékes járulékos haszon a hadseregek számára, hogy a látottak alapján dönti el sok kissrác, hogy katona lesz A netes tájékozódás alapján nem tűnt fel semmi gyanús, aztán a bejáratnál jött a hideg zuhany. A rendezvény ugyan ingyenesen látogatható, de kizárólag azok számára, kik előzetesen regisztráltak a neten, és kinyomtatták a "jegyüket"
A magyar csapatot így nem akarták beengedni, de aztán egy segítőkész lengyel tiszt és (Csaba cimbora nem kicsit vehemens fellépése) megoldotta a helyzetet. A nyári repülőnapok jellemzője, hogy szerencsés esetben szép időben kerül rá sor, ez egyben meleget is jelent. Ennek velejárója, hogy megszomjazunk, és mivel biztonsági (és üzleti) okokból nem szabad bevinni folyadékot, ezt az ember fia fotózás közben némi sörrel pótolja. Azonban valami felsőbb hatalom elrendelte, hogy a sör kizárólag az alkoholmentes verzió lehet, amivel férfiember nem, vagy csak vészhelyzetben él. Ez azonban mit sem volt le a látnivalók élvezetéből.
Régi tapasztalat, hogy a bemutatókat megelőző napon már érdemes ott lenni a bázis kerítésénél, ahonnan az érkező, és gyakorló repülést végző gépeket lehet fotózni. Szerencsére Európa ezen felén nem ütközik szabályokba a dolog, így már reggeltől népes szpotter csapat gyülekezett a radomi pályától délre lévő kerítésénél a sóder és sitt dombon.
És most jöjjenek a látnivalók.
Az ukrán csapat érkezik egy An-26-os teherszállító vezetésével.
A hatalmas Szu-27-es méltán népszerű a repülést szeretők körében, hiszen impozáns gép.
A Baltic Bees bemutató csapat kissé hosszú programot tervezett, jelentős holtidőkkel. De ettől még profi módon hajtották végre.
A lengyel légierő kettő bemutató csapattal is rendelkezik. Az egyik a Team Orlik
A másik a jóval régebbi, hatvanas évekből származó TS-11 Iskra típust repüli. A gép hajtóműve lángot köpköd indításnál
Olasz Eurofighter Typhoon érkezik
A lengyel légierő légi felvonulásán 64 (!) repülőgép és helikopter vett részt.
Rövid harcászati demo. Az F-16-osok infracsapdákat szórtak. A képen éppen elindulnak a töltetek
Itt jobban látható a "tüzijáték"
A Szu-22M4-esek néhány éve még terepszínűek voltak.
A lengyel légierő legújabb szerzeménye az olaszoktól megrendelt Alenia Aermacchi M346 Master harckiképző gép. Az első lépcsőben nyolcat állítanak szolgálatba, a bemutatón résztvevő gépen azonban még nem volt rajta a lengyel felségjel. És más egyéb lajstrom sem, ami fura, és bizonyos szabályoknak nem felel meg.
A főbejárat közelében már ott voltak a gépek, ez az amerikai Kaman Seasprite helikopter, amely az Oliver Hazard Perry osztályú ugyancsak az USA-tól beszerzett fregattok fedélzetéről is üzemelhet.
A régi tengeralattjáró felderítő az orosz Mi-14-es
Olasz torpedókat rendszeresítettek, a képen látható típus 25 km-en belül lévő felszíni vagy alatti célt semmisíthet meg.
Nem kerti tűzhely, nem gázkazán, hanem szonar készülék. A helikopterről drótkötélen vízbe engedett eszköz hangimpulzusok visszaverődése alapján deríti fel a tengeralattjáró távolságát és irányát.
A lengyel F-16-osok két korszerű fegyvere, az AIM-120C7 és az AIM-9X
Az egyik leghatékonyabb csapásmérő eszköz az AGM-158 JASSM. 300 km-ről indíthatják az F-16-osok földi célpont ellen.
A kétüléses ukrán Szu-27-es sok látogatót vonzott
A pilótafülke előtt beépített KOLS infravörös detektor és lézer távmérő. Úgy tűnik, a gép közelmúltban esett át nagyjavításon.
A romániai Aranyosgyéresről érkezett LanceR-C, vagyis leánykori nevén MiG-21MF
Vadonatúj lengyel kormánygép állami vezetők szállítására. Gulfstream G550
Brit Hurricane a második világháborúból. Sajnos nem eredeti, csak elnagyolt mérethű makett. Annak idején sok emigráns lengyel pilóta harcolt a RAF állományában
SW-4 helikopter. lengyel tervezés, és gyártás.
A Mi-24-es harci helikopterek leváltása napirenden van, de egyelőre még nincs szerződés.
Az osztrák Red Bull csapat
M-28 könnyű szállítógép. A szovjet An-14-es továbbfejlesztésével született
Amerikai 7,62 mm-es hatcsövű Minigun géppuska, amely már használható a Mi-17-eseken
A hajtóművek szívócsatornája előtt felszerelt PZU porkiválasztó "gomba" jópofa külsőt kölcsönöz a helikopternek
Az F-16-os "demo team" csak egyetlen géppel repül, de az rendkívül dinamikus, és látványos
A másik fontos típusuk még egy ideig a MiG-29-es, amely egy sportgéppel tartott kötelékrepülést
A román MiG-21-es ugyan egy generációval elmarad a legtöbb mai harci géptől, de a Radomba küldött pilóta kihozta belőle, amit lehet.
Futómű behúzás háton repülve
A "29-es" szóló bemutatót is tartott
Az egyik fő attrakció
Az ukrán pilóta kímélte magát és a gépet. Csak mérsékelt dinamizmussal repült.
Darumadár az orosz beceneve
A másik ritka látnivaló az amerikai B-52-es bombázó. Sajnos ez is ellenfényben, ezen felül a fotózás lehetőségeit tovább rontotta a sok résztvevő által alkalmazott látványosság fokozó füst.
A Red Bull B-25-öse leszállás után
A Corsair pilóta felszerelése is korhű
Illeszkedő póttartályok