Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Szeszmentes repülőnap

2017. augusztus 27. - stonefort2

A lengyelországi Radomban általában két évente tartanak nagyszabású nemzetközi légi bemutatókat, amelyek mindig jól szervezett, látványos események. Mivel eddig csak jó tapasztalatink voltak, most is ott töltöttük augusztus végén pár napot. A fő "vonzerőt" főleg a beígért amerikai bombázók és az ukrán légierő részvétele jelentette, utóbbi két hatalmas Szu-27-es vadászgépet küldött. A hasonló rendezvények eddig kevés kivételtől eltekintve látogathatók voltak bárki számára, hiszen éppen az a cél, hogy a honvédelmet, haditechnikát közelebb hozzák az adófizetőkhöz. Nem mellékes járulékos haszon a hadseregek számára, hogy a látottak alapján dönti el sok kissrác, hogy katona lesz A netes tájékozódás alapján nem tűnt fel semmi gyanús, aztán a bejáratnál jött  a hideg zuhany. A rendezvény ugyan ingyenesen látogatható, de kizárólag azok számára, kik előzetesen regisztráltak a neten, és kinyomtatták a "jegyüket"

A magyar csapatot így nem akarták  beengedni, de aztán egy segítőkész lengyel tiszt és (Csaba cimbora nem kicsit vehemens fellépése) megoldotta a helyzetet. A nyári repülőnapok jellemzője, hogy szerencsés esetben szép időben kerül rá sor, ez egyben meleget is jelent. Ennek velejárója, hogy  megszomjazunk, és mivel biztonsági (és üzleti) okokból nem szabad bevinni folyadékot, ezt az ember fia fotózás közben némi sörrel pótolja. Azonban valami felsőbb hatalom elrendelte, hogy a sör kizárólag az alkoholmentes verzió lehet, amivel férfiember nem, vagy csak vészhelyzetben él. Ez azonban mit sem volt le a látnivalók élvezetéből. 

Régi tapasztalat, hogy a bemutatókat megelőző napon már érdemes ott lenni a bázis kerítésénél, ahonnan az érkező, és gyakorló repülést végző gépeket lehet fotózni. Szerencsére Európa ezen felén nem ütközik szabályokba a dolog, így már reggeltől népes szpotter csapat gyülekezett a radomi pályától délre lévő kerítésénél a sóder és sitt dombon.

És most jöjjenek a látnivalók.

Az ukrán csapat érkezik egy An-26-os teherszállító vezetésével.

dsc_0141_resize.JPG

A hatalmas Szu-27-es méltán népszerű a repülést szeretők körében, hiszen impozáns gép.

dsc_0343_resize.jpg

A Baltic Bees bemutató csapat kissé hosszú programot tervezett, jelentős holtidőkkel. De ettől még profi módon hajtották végre.

dsc_0124_resize.jpg

A lengyel légierő kettő bemutató csapattal is rendelkezik. Az egyik a Team Orlik

dsc_0232_resize.jpg

A másik a jóval régebbi, hatvanas évekből származó TS-11 Iskra típust repüli. A gép hajtóműve lángot köpköd indításnál

dsc_0497_resize.jpg

Olasz Eurofighter Typhoon érkezik

dsc_0163_resize.jpg

A lengyel légierő légi felvonulásán 64 (!) repülőgép és helikopter vett részt.

dsc_0347_resize.jpg

Rövid harcászati demo. Az F-16-osok infracsapdákat szórtak. A képen éppen elindulnak a töltetek

dsc_0060_resize_1.jpg

Itt jobban látható a "tüzijáték"

dsc_0504_resize.jpg

A Szu-22M4-esek néhány éve még terepszínűek voltak.

dsc_0818_resize.jpg

A lengyel légierő legújabb szerzeménye az olaszoktól megrendelt Alenia Aermacchi M346 Master harckiképző gép. Az első lépcsőben nyolcat állítanak szolgálatba, a bemutatón résztvevő gépen azonban még nem volt  rajta a lengyel felségjel. És más egyéb lajstrom sem, ami fura, és bizonyos szabályoknak nem felel meg. 

dsc_0498_resize.jpg

A főbejárat közelében  már ott voltak a gépek, ez az amerikai Kaman Seasprite helikopter, amely az Oliver Hazard Perry osztályú ugyancsak az USA-tól beszerzett fregattok fedélzetéről is üzemelhet. 

dscn8747_resize.jpg

A régi tengeralattjáró felderítő az orosz Mi-14-es

dscn8751_resize.JPG

Olasz torpedókat rendszeresítettek, a képen látható típus 25 km-en belül lévő felszíni vagy alatti célt semmisíthet meg.

dscn8753_resize.JPG

Nem kerti tűzhely, nem gázkazán, hanem szonar készülék. A helikopterről drótkötélen vízbe engedett eszköz hangimpulzusok visszaverődése alapján deríti fel a tengeralattjáró távolságát és irányát. 

dscn8754_resize.JPG

A lengyel F-16-osok két korszerű fegyvere, az AIM-120C7 és az AIM-9X

dscn8773_resize_1.JPG

Az egyik leghatékonyabb csapásmérő eszköz az AGM-158 JASSM. 300 km-ről indíthatják az F-16-osok földi célpont ellen.

dscn8768_resize_1.jpg

A kétüléses ukrán Szu-27-es sok látogatót vonzott

dscn8787_resize.JPG

A pilótafülke előtt beépített KOLS infravörös detektor és lézer távmérő. Úgy tűnik, a gép közelmúltban esett át nagyjavításon.

dscn8815_resize.JPG

A romániai Aranyosgyéresről érkezett LanceR-C, vagyis leánykori nevén MiG-21MF

dscn8800_resize.jpg

Vadonatúj lengyel kormánygép állami vezetők szállítására. Gulfstream G550

dsc_0797.jpg

Brit Hurricane a második világháborúból. Sajnos nem eredeti, csak elnagyolt mérethű makett. Annak idején sok emigráns lengyel pilóta harcolt a RAF állományában

dscn8825_resize.JPG

SW-4 helikopter. lengyel tervezés, és gyártás.

dsc_0047_resize.JPG

A Mi-24-es harci helikopterek leváltása napirenden van, de egyelőre még nincs szerződés.

dsc_0003_resize.JPG

Az osztrák Red Bull csapat

dsc_0414_resize_1.jpg

M-28 könnyű szállítógép. A szovjet An-14-es továbbfejlesztésével született

dscn8842_resize.jpg

Amerikai 7,62 mm-es hatcsövű Minigun géppuska, amely már használható a Mi-17-eseken

dscn8846_resize.JPG

A hajtóművek szívócsatornája előtt felszerelt PZU porkiválasztó "gomba" jópofa külsőt kölcsönöz a helikopternek

dscn8847_resize.JPG

Az F-16-os "demo team" csak egyetlen géppel repül, de az rendkívül dinamikus, és látványos

dsc_0025_resize_3.jpg

A másik fontos típusuk még egy ideig a MiG-29-es, amely egy  sportgéppel tartott kötelékrepülést

dsc_0532_resize.jpg

dsc_0579_resize.jpg

A román MiG-21-es ugyan egy generációval elmarad a legtöbb mai harci géptől, de a Radomba küldött pilóta kihozta belőle, amit lehet.

dsc_0741_resize_1.jpg

Futómű behúzás háton repülve

dsc_0746_resize.jpg

A "29-es" szóló bemutatót is tartott

dsc_0435_resize_1.jpg

Az egyik fő attrakció

dsc_0363_resize.JPG

Az ukrán pilóta kímélte magát és a gépet. Csak mérsékelt dinamizmussal repült.

dsc_0301_resize.jpg

Darumadár az orosz beceneve

dsc_0279_resize.jpg

A másik ritka látnivaló az amerikai B-52-es bombázó. Sajnos ez is ellenfényben, ezen felül a fotózás lehetőségeit tovább rontotta a sok résztvevő által alkalmazott látványosság fokozó füst.

dsc_0911_resize.jpg

A Red  Bull B-25-öse leszállás után

dsc_0466_resize.jpg

A Corsair pilóta felszerelése is korhű

dsc_0478_resize.jpg

Illeszkedő póttartályok

dsc_0072_resize_1.jpg

dsc_0729_resize_1.jpg

 

dsc_0025_resize_2.jpg

dsc_0414_resize.jpg

dscn8773_resize.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr5612784022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása