A kissé szakszerűtlen és bulvár ízű cím a nagyméretű repülőgépekre utal, amelyek különös vonzerőt jelentenek laikusok, hozzáértők és különösen a szpotterek számára egyaránt. Szakosabban "heavy", azaz nehéz jelzővel illetjük azokat a típusokat, amelyek meghaladják a 130-150 tonnát. A budapesti légi forgalom zömét az ennél kisebb gépek bonyolítják, de az "óriások" is mindennapos vendégnek számítanak. Ezekből, pontosabban az utóbbi tíz év "terméséből" szemezgetünk a következőkben, a cikkíró saját fotóival.
2008 januárjában járt nálunk a világ mindmáig legnagyobb repülőgépe, az An-225-ös teherszállító, amely 180 tonnányi rakományt szállított a Közel-Keletre, olaj lelőhelyek kutatása céljából. A sajnálatosan rossz látási viszonyok között érkezett gépre ezrek voltak kíváncsiak a reptér kerítésén kívül és belül egyaránt.
Az An-225-ös eddig egyetlen alkalommal volt itt, "kistestvére" a "mindössze" max. 405 tonnás An-124-es viszont rendszeres vendégnek számít, 2018 április végén is volt egy a gyártó cég saját teherfuvarozó vállalkozásának színeiben.
A méreteket jól érzékelteti a repülőgépekért lelkesedő "sztyuvi".
Az An-124-es dupla orrfutójához speciális vontató villa szükséges.
...amit használat után a saját futódarujával emel be a tehertérbe,
Méretét és teherbírását tekintve az An-124 vetélytársa az amerikai Lockheed C-5 Galaxy, amely ugyancsak többször járt már nálunk. például elnöki látogatás háttér biztosításához szükséges felszerelés, vagy hadgyakorlat anyagának szállítása céljából.
Kialakításra nagyon hasonló, de "csak" 80 tonnás teherbírású a kisebb Boaing C-17A Globemaster III, amely viszont már sűrűbben fordul elő Ferihegyen. Egy kanadai példány.
Reptérlátogató apróságok szemlélik a szürke "bálnát"
Szokatlan a "nagygépek" között, hogy botkormánnyal irányítják, a C-17-es márpedig ilyen.
A magyar felségjel csalóka, a NATO közös tulajdonában és használatában van a Pápán állomásozó három gép.
Mindennapos vendég az "Ég Királynője", a Boeing 747-es több változata. Manapság utasforgalomban már erősen csökken a számuk, de nagy távolságú teherszállításra ideálisak, főleg a rakodást megkönnyítő felnyitható orr miatt.
Az amerikai elnök számára fenntartott VC-25A is volt már nálunk, több alkalommal.
Egy szomorú emlék. A képen látható 747-400-as a fotó készítése után néhány hónappal lezuhant, mivel a rakományban lévő lítium akkumulátorok kigyulladtak.
Egy különleges "Jmbo" változat a rövidített törzsű SP
A bahreini uralkodó gépén a hajtómű gondolák végénél infravörös zavaró berendezéseket építettek be, a rakéták ellen.
Különleges eseménynek számít, amikor egyszerre láthatjuk az "Ukrán Erőemelőt" és az "Ég Királynőjét".
A négy hajtóművesek között már a "kisebbek" közé tartozik a Boeing 707-es katonai változata, a képen látható légi utántöltő éppen francia színekben.
Orosz IL-76-os, új PSz-90-es hajtóművekkel
Egymás mellett egy IL-76-os és a Galaxy
Még mindig négy hajtómű, de már légcsavaros gázturbina. Airbus A400M Atlas katonai teherszállító a brit RAF-tól. Először 2015 elején járt nálunk gyakorló repülésen a vadonatúj gép.
Putyin kíséretének IL-96-osa
A francia Armée de'l Air Airbus A340-es szállítógépe
Jordánia királya A340-essel érkezett.
És betöltött infracsapda szóró kazettákkal
2011-ben járt itt bemutatkozó látogatáson a Lufthansa óriása, az A380.
Egy érdekes négy hajtóműves, a brit Vickers VC-10-es. amely a RAF légi utántöltője. Napjainkra már kivonták.
És az orosz hasonmása az IL-62-es
A "triholer-ek" azaz a három hajtóművesek kiveszőben vannak. Itt egy MD-11-es
A FedEx is járt ide egy rövid ideig ezzel a típussal
Egy kisebb esemény is történt vele, a gurulóút széle beszakadt alatta.
Az MD-11-es katonai változata a KC-10 Extender légi utántöltő a "lufi" hangár előtt
A hollandok kissé eltérő konfigurációban használják, vegyesen tankolásra és csapatszállításra KDC-10 jelzéssel.
Egy még az MD-11-esnél is régebbi három hajtóműves a Lockheed L-1011 Tristar.
Ma már két hajtómű is elég ahhoz, amihez régen három-négy kellett. Az Emirates nyitó járata még Airbus A330-assal járt Budapestre
A kanadai Air Transat 330-asa
A330F teherszállító változat Qatarból
A klnai Hajnan 330-asa. A futóművek "füstje" csak egy tized másodpercig látható, amikor a fékrendszer megállítja a forgó kerekeket. A karbonszálas féktárcsák pora okozza a jelenséget.
Tripla hetes, azaz Boeing 777
Tragikus sorsú 777-es, Dubai-ban leszállás közben megsemmisült.
A végére maradtak a "kisebbek", mint például a Boeing 767es. Nálunk csak rövid ideig teljesített a rossz emlékű görög Skygreece.
A MALÉV "zászlóshajója volt egy ideig a 767-es
Aztán ez lett belőle....
A még "dicsőséges" időkben
Az AA, vagyis az American Airlines színeiben
A konkurens Delta is járt Budapestre
A háttérben az épülő Sky Court
A HA-LHB egy ideig Ománban repült
Lassan a 767-es is "retrónak" számít, nem csak az Ikarus 55-ös.
Nyugdíjra érettek már az Airbus A300/310-esek is.
A felsorolás korántsem teljes, például a Dreamliner nem véletlenül maradt ki, mivel erről a közeli jövőben külön blogbejegyzés lesz.