Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Körforgalmi látványosságok

2019. május 28. - stonefort2

A világ számos részén szokás, hogy az adott ország katonai repülőtereinek közelében emlékműként felállítanak egy már szolgálatból kivont repülőgépet. Mivel a  repülőterek többsége sűrűn lakott területek közelében van, ezért a katonai alakulat az ott lakók életének szerves része. A többségnek ez természetesen csak a zajban nyilvánul meg, de sok esetben a légibázis a környék legnagyobb munkáltatója is egyben, így a lakosság jelentős részének sokat jelent.

p1290138.jpg

Mifelénk a rendszerváltás előtt néhány nagyváros, vagy akár kisebb település parkjában, játszóterén elhelyeztek szolgálatból kivont repülőgépeket, de ezek rövid idő alatt tönkre lettek téve. A hazai általános kulturális szint sajnos nem érett meg erre. Éles ellentétben állt ez a "hanyatló nyugattal", ahol jobban elfogadott dolog volt a honvédelem, és nagyobb tisztelet övezte mind az azért tevékenykedőket, mind pedig a technikát. Többek között Olaszországban is találni a repterek szomszédságában lévő városokban kivont harci repülőgépeket, amelyek azonban nincsenek megrongálva, össze graffitizve.

p1070100.jpg

Idehaza jó megoldás született, a "repülős" városok és (vagy) légi bázisok közelében lévő körforgalmakban helyezték el a múlt emlékeit mégpedig olyan módon, hogy a rossz szándékú idióták ne férhessenek hozzájuk. Három legfontosabb aktív katonai repülőterünk közelében már fel lettek  állítva  a múlt jellemző típusai, Kecskeméten és Pápán egy-egy MiG-21MF, Szolnokon pedig egy Mi-24D harci helikopter.

A cikkíró számára személyes kötödés is van ezekhez a konkrét repülő eszközökhöz, ugyanis annak idején a Pestvidéki Gépgyárban mindhárom gép ipari szintű javításán dolgoztam. 

dsc_0047.jpg

A komoly szervezést, engedélyeztetést és nem utolsó sorban pénzt igényelő folyamat szerencsére a "repteres" városok önkormányzatánál támogatást talált így először Kecskeméten a 44-es és 445-ös út kereszteződésénél lévő körforgalom közepére kerülhetett 2015 novemberében a 9606-os oldalszámú MiG-21MF beton tartószerkezete. A szóban forgó gép 1974 májusában érkezett gyári új állapotban Pápára, ahol üzemideje többségét töltötte, de szolgált Kecskeméten is, az 1995-ben történt kivonásáig.  Én 1981 közepén kerültem kapcsolatba vele, amikor a 600 órás első ipari közepes javításra hozták a PG-be. A második, már 1200 óra után esedékes javítás idején "egyéb" okból nem volt alkalmam találkozni vele. 

dsc_0044.jpg

A "helikopteres város" Szolnok természetesen egy forgószárnyast kapott, a Tisza-hídtól délre   a Debreceni útnál lévő körforgalomba, mégpedig az 574-es oldalszámú Mi-24D harci helikoptert, amelyet 2018 márciusától láthatunk új helyén.

p1260034.jpg

A szóban forgó gép 1985-ben érkezett Szentkirályszabadjára, a PG-ben pedig 1992-ben volt nagyjavításon, amikor a rendszerpróba csoport állományában dolgoztam rajta. Később megszűnt a Balaton közelében lévő bázis, és a forgószárnyasok átköltöztek a Tisza partján lévő nagyváros repterére. 

p1260048.jpg

A helikopter részben már a korszerűbb "V" változat egyes rendszereit kapta meg, mind például a radar besugárzásjelzőt, de a fegyverzete még a régi maradt. Sajnos eddig csak messze nem tökéletes fényviszonyok között tudtam lencsevégre kapni a helyén. A gép 2010-ig üzemelt.

dscn1626.jpg

Az eddigi legutolsó "körforgalmi harci gép" Pápán lett felállítva. A várost elkerülő 83-as főút körforgalmában 2018 decemberétől látható. A 4605 oldalszámú MiG-21MF  a legöregebb a három közül ez a gép 1971-ben került Pápára, majd repült Kecskeméten, és üzemelését megint Pápán fejezte be 1990-ben. Először 1977-ben volt javítva, de én akkor még csak tanultam a szakmát. Másodjára  1982 tavaszán érkezett a PG-be az 1200 órás nagyjavításra, majd egy évvel később "garanciális" munkán is dolgoztam rajta. Ha ugyanis egy éven vagy száz repült órán belül valamilyen komolyabb rendszerhiba keletkezett az ipari javítás után, akkor azt a PG saját költségén javította.

dscn1628.jpg

A felállított MiG-21MF gépek nem tudni mi okból, de a rájuk legkevésbé jellemző fegyverzetet kaptak. A szárnyak alá függeszthető UB-16-57 rakétablokkokat földi célok ellen használták, noha ezek a gépek az esetek döntő többségében elfogó vadász feladatkört láttak el, tehát az ehhez szükséges légiharc rakétákat hordozták. A leginkább "ütős" látványt azonban a szárnyak alá szerelt póttartályokkal nyújtották, hogy ezeket miért nem alkalmazták a "körforgalmi" gépeken, az nem ismert. A rossznyelvek szerint a selejtezett póttartályok nagyon kapósak voltak, ugyanis kiváló horgászstéget, vagy vízi biciklit lehetett belőlük barkácsolni. Kár, hogy nem jutott belőlük négy  a felállított gépekhez.

Máshol sikerült biztosítani a 490 literes "pótosokat" amelyek nagymértékben javítják az egyébként szép vonalú deltaszárnyúak összképét például úgy, mint a romániai Aranyosgyéres repülőtere mellett.

p1200137.jpg

A jó és látványos kezdeményezés sikere nyomán folytatódik a munka, és a harmadik sajnos már csak volt repülős város, Kaposvár is kap egy körforgalmi MiG-21-est a közeljövőben. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr5814866478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása