Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Ibériai "Darazsak" északon

2019. augusztus 14. - stonefort2

A Baltic Air Policing, vagyis a légierővel nem rendelkező három északi NATO tagállam Litvánia, Lettország és Észtország légterének biztosítását célzó program hosszú időn keresztül a szervezet tagállamainak egymást váltó négy vadászgépével történt. A Krím oroszok által történt annektálását követően kiéleződött politikai helyzet, és az orosz légierő Balti társégben megélénkül tevékenysége miatt ki kellett bővíteni a kapacitást, így a litvánai Siauliai légi bázison és az észtországi Amariban további négy-négy vadászgép állomásoztatása vált szükségessé. Az előbbi helyen a magyar Gripen-ek mellett kiegészítő erőként a spanyol légierő az Ejercito de'l Aire EF-18M Hornet gépei települtek, amelyek elhelyezése azonban csak tábori körülmények között biztosítható, tehát ponyva hangárokban és konténerekbe telepített kiszolgáló eszközökkel, és elhelyezési körlettel. A magyar kontingensnél tett látogatás során elhaladtunk a spanyolok létesítményei és gépei mellett, a felvételeket akkor "lőttem". A minőség azért gyatra, mivel a szállító repülőgép, és az autóbuszunk nem makulátlanul tiszta ablakán keresztül készültek, valamint a fényviszonyok is messze voltak a tökéletestől. Néhány kép érdekessége, hogy egy légi incidenst követően készültek az abban részes gépekről. Konkrétan arról van szó, hogy az orosz hadügyminiszter Szergej Sojgu Moszkvából Kalinyingrádba repült. A Lengyelország és Litvánia közé ékelődött orosz enklávé megközelítése nagy kerülővel a Balti-tenger felett lehetséges, amivel még semmi probléma nem lenne. De az oroszok rendszeresen "elfelejtik" a térség légiforgalmi irányítása számára leadni a repülési terveket, nem használják a gépek fedélzeti válaszadóját a transzpondert (amely kérdező impulzusra automatikusan sugározza a gép azonosító jeleit) ezen felül nem reagálnak a rádión történő kapcsolatfelvételi próbálkozásokra. Ekkor történik a vadászgépek riadóztatása, amelyek a felszállást követően megközelítik és azonosítják a légi járművet. Siauliaiban történt látogatásunk során a magyar gépek gyakorló repülésről történő visszaérkezése után közvetlenül a "csak" kisegítő szerepet ellátó spanyolokat utasították felszállásra. A két korszerűsített Hornet elfogta az orosz miniszter gépét, de talán egy kissé túl közel merészkedtek, amit a kíséretet ellátó Szu-27-es pilótája egy agresszív és talán nem veszélytelen "elterelő" manőverrel honorált.

A két spanyol gép (a 12-26 és 12-15 számú) a tervezettnél hosszabb ideig tartó repülés miatt már nem tudott visszatérni Siauliai-ba, noha két póttartályt is hordoztak, hanem az észtországi Amariban szálltak le tankolni, majd onnan tértek vissza éppen akkor, amikor a magyar sajtós csapatot szállító A319-es az induláshoz készült. 

dscn4907.jpg

dsc_0019.jpg

dsc_0849.jpg

dsc_0917.jpg

dsc_0923.jpg

dsc_0925.jpg

dsc_0845.jpg

dsc_0996.jpg

dsc_0005_1.jpg

dsc_0972.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr8015008832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása