2019. október 4-én az ukrajnai Lvov repülőterétől egy kilométerre födnek ütközött a Ukrainian Air Alliance cég üzemeltetésében álló UR-CAH lajstromjelű An-12 teherszállító. A spanyolországi Vigo-ból érkező gép rossz látási viszonyok között közelített a reptér 31-es pályájához, amikor bekövetkezett az öt halálos áldozatot követelő katasztrófa.
A típus üzemben álló példányainak száma egyre csökken, amin nem lehet csodálkozni, hiszen a szóban forgó gép is elmúlt 50 éves, mivel 1968-ban készült A prototípus első repülése 1957-ben volt, az 1973-ig tartó gyártás során 1248 darab készült.
A címben szereplő utalás az amerikai C-130 Hercules-re csak részben helyes. A két gép kialakítása, képességei, teljesítménye nagyon hasonló, mindkettő négy légcsavaros gázturbinával rendelkezik, felső szárnyas és a törzs végén lévő nagyméretű rakodó ajtó könnyíti meg a rakomány ki és behelyezését. A hasonlóságnak ezzel vége is van, hiszen a Herky-t többször korszerűsítették, kétszer ennyi készült és még ma is gyártják. Lényeges eltérés még, hogy az An-12-es tehertere nem hermetikus, így katonai csapatszállítóként (ami az eredeti fő feladatkör volt) csak korlátozott magasságban repülhetett. A hajdani katonai alkalmazásra utal, hogy a manapság civil áruszállításra használt gépek egy részén még megtalálható a régi faroklövész helye, de a gépágyúkat természetesen kiszerelték.
A kiöregedett gépek többségét már kivonták, szétbontották, így a számuk egyre csökken. Kismértékű korszerűsítésükre azonban sor került, ami nélkül nem engedélyeznék a nemzetközi légi forgalomban történő részvételüket. Bár ez a zajszintjük miatt is korlátozott, hiszen az An-12-es elképesztő hatékonysággal alakítja át a kerozint decibellé. A navigációs és kommunikációs berendezéseik között ott vannak a korszerű nyugati rendszerek, de a műszerfal azért a mai gépeken megszokott néhány képernyős kijelző helyett az eredeti műszerdzsungelt tartalmazza.
A típus pályafutása során kb. száz példány veszett oda balesetben, vagy rongálódott meg oly mértékben, hogy további repülésre alkalmatlanná vált. Főként Afrikában történt sok "esemény" a típussal, ahol a különböző légügyi hatóságok finoman szólva szemet hunynak a nem éppen szabályos üzemelési feltételek felett.
A bevezetőben említett katasztrófa kapcsán átpörgettem a fotó archívumomat, és találtam is képet a megsemmisült UR-CAH gépről, amely több alkalommal is járt Ferihegyen. Minden alkalommal szomorú tevékenység kikeresni a katasztrófák főszereplőit a repülés iránt elkötelezett ember számára, legyen az keleti vagy nyugati típus. És sajnos sok olyan gépről van már saját fotóm, amely nem érte meg a békés selejtezést, hanem baleset áldozatává vált.
Végezetül néhány fotóm az An-12-esekről.
Az október 4-én megsemmisült UR-CAH Budapesten 2018. március 27-én
Ugyanő szemből
A négy AI-20-as igencsak füstös
Orosz színekben 2008-ban, még az eredeti lövésztoronnyal
A szétbontás kezdetén Domogyedovóban
Az űrhajózási rakétákat is gyártó Enyergia cég saját gépe
A kép messze nem adja vissza a hangulatot. Brutális hangorkánban fotóztam
Örmény lajstromban
A műszerfalon néhány korszerű eszközt is elhelyeztek, pl. GPS-t és TCAS-t. (Traffic Collision Alert System)
A fed. mérnök munkahelye. Még van külön navigátor és rádiós is.
Az üvegezett orrban ül a "sturman"
A tehertér
Kiveszőfélben lévő típus