Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

"Luxusrepülőzés", vagy valami más?

2019. december 16. - stonefort2

Az utóbbi időben a média egy része újra "rászállt" a Magyar Légierő részben kormányzati felhasználású repülőgépeinek ügyére. Párszor már megírtam, hogy hazánk a térségben  utolsóként  rendszeresített ilyen célú repülőgépeket, amelyek minden országban rendelkezésére állnak az adott haderőnek vagy (és) állami szerveknek. Végre nem történik olyan méltatlan esemény, amikor egy külföldi hivatalos látogatáson a legfelső magyar állami vezetők egy "barbi-színű" fapados gépből szállnak ki. 

Dassault Falcon 7X

dscn8583.jpg

Egy állam külföldi megjelenésének mikéntje  forintban nem mérhető, de jelentős befolyással bír, és része a tekintély kialakításának. Ami nálunk történt, történik, az nem erőn felüli "rongyrázás", éppen ellenkezőleg, a jelenlegi négy gép közül kettő Airbus A319-es  főként katonai szállításokra szolgál, a kettő Dassault Falcon 7X pedig kisebb létszámú küldöttségeket képes akár tengeren túlra is gyorsan eljuttatni.

Airbus A319 a légierő színeiben

dsc_0257.jpg

A ma médiamunkásainak egy jelentős részére jellemző, hogy mindent (is) jobban tudnak, pontosabban tudni vélnek. Kiveszőfélben van az az újságírói alapvetés, hogy egy témát több aspektusból vizsgáljanak, netán megkérdezzenek olyan személyeket, akik az adott területen náluk nagyobb tájékozottsággal rendelkeznek. Sajnos "szekértáborok" mentén folyik a munka, és a politikai irányultság rányomja bélyegét a hiteles, korrekt tájékoztatásra, információ elemzésre. Jelen sorok írójától messze áll, hogy bárki "fogadatlan prókátora" legyen, de vannak tények, amelyek nem kicsit árnyalják a "politikusok luxus játékszerének" sugallt gépek  megítélését. 

Amikor kigyűjtik a nyilvánosan hozzáférhető Flightradar 24 és ADS-B Exchange adatbázisokból a repülőgépek mozgását és tendenciózusan szenzációként tálalják, a közvélemény elé, azt sugallják, hogy az állami és katonai vezetők "önfeledt molylepkeként" röpködnek a  nyaralóhelyek között.

Falcon 7X Kecskeméten

dscn8469.jpg

Akkor miről is lehet szó? Arról, hogy REPÜLÉSRŐL beszélünk. A bölcsész végzettségű "tényfeltáró"  kislányoknak fogalmuk sincsen arról, hogy egy végtelenségig szabályozott dologról irkálnak, ahol professzionális hozzáállás az alapkövetelmény a benne résztvevők részéről. Az pedig nem megy varázsütésre, pillanatok alatt.

Az említett repülő eszközök a közelmúltban lettek beszerezve. A pilóta és műszaki állomány kiképzése még folyamatban van, egyelőre külföldi oktatók felügyelete mellett repülnek. Ismét felhívnám a kívülállók figyelmét, arra, hogy a repülésben nem úgy működik a dolog, mint a földön. Ha valaki kibérel egy autót, nincs különösebb problémája még akkor sem, ha az adott típust először használja. A levegőben ez nem így működik. Az új típussal több hónapos elméleti felkészülést követően lehet megkezdeni a repülő kiképzést, oktató felügyelete alatt. Számos szimulátoros gyakorlás, majd típustól függően akár több száz órányi repülést követően kaphatja meg valaki a szakszolgálati engedélyt, ami után már önállóan vezetheti. Pontosabban első tisztként, és további gyakorlat szerzést követően, valamint  további vizsgák után ülhet át a kapitányi székbe.

Az A319 berendezése nélkülöz minden luxust, éppen ellenkezőleg, kimondottan "fapados"

p1310351.jpg

Különösen  vonatkozik ez azokra a katonákra, akik a "légi őskövületről", az An-26-osról kerültek az új gépek valamelyikére. A hatvanas évek technológiai szintjéről a XXI. század digitalizált típusára. Ez hatalmas ugrás minden téren, és hiába könnyebb ma a pilóták dolga, az elsajátítandó ismeret anyag nem csökkent, éppen ellenkezőleg. Régen volt külön navigátor, fedélzeti mérnök, ma "csak" kettő pilóta van. A repülő műszakiak esetében mindez még összetettebb, és időigényesebb. 

Tehát a "szenzációs" külföldi utak, amelyek tálalásával az egyszerű médiafogyasztók zsigereire kívánnak hatni,  jelentős részben gyakorló repüléseket takarnak. Egy Kecskemét feletti iskolakörözés közben nem lehet megtanulni, hogyan soroljanak be a tucatnyi leszálláshoz készülő gép közé egy nagy forgalmú külföldi reptéren. Azt ott kell élőben megtapasztalni, mint ahogy az rendszeresen történik. Számos reptérnek egyedi, fontos tulajdonságai vannak, amivel ugyancsak tisztában kell lenni, és a további érveket még lehetne sorolni. Tehát még a jövőben is lesz egy sor gyakorló repülés sőt, még azt követően is, amikor már a szükséges  létszámnak meglesz  az összes szükséges jogosítása. Azóta kiderült, maga a honvédelmi miniszter mondta el egy sajtó eseményen, hogy Las Vegasban az AMRAAM rakétatípus üzemeltetői konferenciáján járt magyar katonai küldöttség, A Kanári-szigeteken meg a Maliban szolgálatot teljesítő békefenntartó kontingens váltása miatt jártak az Airbus-ok.

(saját fotók)

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr4415354576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása