A töredékére zsugorodott ferihegyi légi forgalom java részét napjainkban nem az utas, hanem a teheráru szállítás teszi ki. Az utóbbi hetekben több alkalommal is jártak itt szokatlan, sohasem látott légitársaságok gépei, amelyek közül kitűnt a máltai bejegyzésű Maleth Aero Airbus A340-600 típusú gépe, amely Ázsiából, Kuala Lumpurból hozott rakományt. Noha utasszállító, a kabinpadló alatti rakterekben jelentős mennyiségű áru fér el, ami ezúttal a korona vírus elleni védekezéshez szükséges felszerelés volt, utast meg egyet sem hozott.
A repülőgépek kedvelői kiemelt figyelmet fordítanak a négy hajtóművel felszerelt típusokra, egyszerűen azért, mert ezek mérete, megjelenése impozáns, rendkívüli, és egyre inkább az. Ugyanis ezek száma meredeken csökken, hosszabb távon talán csak a Boeing 747-8 és az ukránok An-124-ese maradnak meg. A légi teheráru szállítás rendkívül jövedelmező üzletág, ezért gazdaságosan üzemeltethetők a négy hajtóművel felszerelt típusok. Nem így van ez az utasforgalom esetében, ott mások a költség és bevételi viszonyok, így a legnagyobb gépek csillaga leáldozóban van. Vonatkozik ez éppúgy az utas verziójú Boeing 747-esre, mint az Airbus A380-ra vagy éppen a most tárgyalt régebbi A340-esre. Az utasszállításban a jövő a kettő hajtóművel felszerelt típusoké, amelyek biztonságossága, befogadó képessége, hatótávolsága nem marad el a nagyobb négy hajtóműveseké mögött, a gazdaságosságuk viszont jóval kedvezőbb.
Az A340-es fejlesztése még a nyolcvanas években kezdődött, párhuzamosan az A330-al. A két típus sok szempontból nagyobb hasonló, vagy éppen azonos, ami olcsóbbá tette a fejlesztést. A 330-as kettő hajtóművel a közepes távolságú útvonalakra lett optimalizálva, míg a megnövelt üzemanyag kapacitású 340-es (a két szárny közötti centroplán is tartálytérnek lett kialakítva) a nagyobb távolságok megtételére kedvezőbb. A lehetőségek azonban korlátot is jelentettek, az A340-200 és 300 verzió a CFM56-os hajtóművekkel rendelkezik, amelyek teljesítménye kissé alacsonyabb a kelleténél. Ez a gyengébb emelkedő képességben is megnyilvánul, összességében egy azonos kb. tíz órás útvonalat a 340-es ezen változatai egy órával hosszabb idő alatt tesznek meg, mint a Boeing 747-esek. A megnövelt törzshosszúságú és befogadó képességű 500-as és 600-as változat számára nem is voltak megfelelők az eredeti erőforrások, itt meg az a probléma jelentkezett, hogy a szükséges teljesítmény kategóriában nem volt korszerű hajtómű. A kiválasztott Roll Royce Trent túl nagy és erős volt, így némileg vissza szabályozott teljesítménnyel alkalmazták. A Trent viszont még inkább impozáns külsőt kölcsönzött az A340-esnek, ezek és a megnövelt törzshossz különösen szép repülőgépet eredményeztek.
Az A340 első példánya 1991. október 25-én repült először, és mindössze 2011-ig volt gyártásban, míg a párhuzamosan elkészült A330 száma még manapság is egyre bővül. A légitársaságok szava a döntő, így a négy hajtóműves gép gyártása 377 példány átadása után leállt. Noha többségük még bőséges üzemidő tartalékkal rendelkezett, a gazdaságosság problémája miatt idő előtt sokat kivontak, manapság már csak kb. 130 darab repül és ez évről-évre csökken, vagyis egyre ritkábban láthatjuk.
Az A340 különlegesnek számít abból a szempontból, hogy eddig egyetlen egy halálos baleset sem következett be vele. Ez azonban javarészt a szerencsének tudható be, ugyanis hat gép is veszteséglistára került. Előfordult több túlfutás, amit követően a gép súlyosan, javíthatatlan mértékben megrongálódott. Gyulladt ki 340-es hangárban végzett munka közben a túlmelegedett Vickers hidraulika szivattyú miatt. Selejteztek A340-est terrorakció közben szerzett sérülés következtében, szabadult el vadonatúj gép hajtómű teszt közben és betonfalnak ütközött, de egyetlen egy sem zuhant le.
A legutóbb Ferihegyen járt A340-600 2005 februárjában készült el, és első alkalmazója a brit Virgin Atlantic légitársaság volt G-VNAP lajstromjellel. Rövidebb időre többször is kivonták a forgalomból, majd mostani tulajdonosához került, 9H-EAL "néven".
A következőkben néhány régebbi saját fotóm látható az A340-ről kívülről, belülről.
Jordánia királyának gépe, különleges önvédelmi rendszerekkel felszerelve
A francia légierő csapatszállításra szolgáló 340-ese
Egyiptomi kormánygép
A Virgin Atlantic gépe, London Heathrow,
Az Etihad 600-asa
Dél-afrikai A340-600 Frankfurtban
Ceylon szigetéről
A340-300 Kuwaitból
Iráni gép, Milánóban
Karbantartásra váró 600-as Frankfurtban
A "Lufi" hangárban
Az A340 egyik "stílusjegye" a középső futómű. A képen csak a helye
A jobb oldali főfutó gondola
Az A320, 330, és 340 pilótafülkéjének kialakítása nagyon hasonló, ez a 340-es, ami a gázkarok számából is látszik
A fej feletti panel kezelőszervei
A szórakoztató központ. Akár tucatnyi film közül választhatnak az utasok
Crew rest area, azaz személyzeti pihenő.
A 340-600 első példánya Le Bourget-ban, bemutató repülés közben
Az Air Mauritius gépe kívülről.......
....és belülről fotózva valahol az Indiai-óceán felett
Vacak fotó, de nem minden nap lát az ember Tahitiről érkezett gépet
Felszállóban a Charles de Gaulle-ról, a kép jobb oldalán kettő 340-es is látható
Végezetül egy hangulatkép Budapestről