Repülés, repülőgépek

jetplanes

Kihalóban az Airbus A340

2020. május 12. - stonefort2

A töredékére zsugorodott ferihegyi légi forgalom java részét napjainkban nem az utas, hanem a teheráru szállítás teszi ki. Az utóbbi hetekben több alkalommal is jártak itt szokatlan, sohasem látott légitársaságok gépei, amelyek közül kitűnt a máltai bejegyzésű Maleth Aero Airbus A340-600 típusú gépe, amely Ázsiából, Kuala Lumpurból hozott rakományt. Noha utasszállító, a kabinpadló alatti rakterekben jelentős mennyiségű áru fér el, ami ezúttal a korona vírus elleni védekezéshez szükséges felszerelés volt, utast meg egyet sem hozott. 

dsc_2463.jpg

A repülőgépek kedvelői kiemelt figyelmet fordítanak a négy hajtóművel felszerelt típusokra, egyszerűen azért, mert ezek mérete, megjelenése impozáns, rendkívüli, és egyre inkább az. Ugyanis ezek száma meredeken csökken, hosszabb távon talán csak a Boeing 747-8 és az ukránok An-124-ese maradnak meg. A légi teheráru szállítás rendkívül jövedelmező üzletág, ezért gazdaságosan üzemeltethetők a négy hajtóművel felszerelt típusok. Nem így van ez az utasforgalom esetében, ott mások a költség és bevételi viszonyok, így a legnagyobb gépek csillaga leáldozóban van. Vonatkozik ez éppúgy az utas verziójú  Boeing 747-esre, mint az Airbus A380-ra vagy éppen a most tárgyalt régebbi A340-esre. Az utasszállításban a jövő a kettő hajtóművel felszerelt típusoké, amelyek biztonságossága, befogadó képessége, hatótávolsága nem marad el a nagyobb négy hajtóműveseké mögött, a gazdaságosságuk viszont jóval kedvezőbb. 

dsc_2383.jpg

Az A340-es fejlesztése még a nyolcvanas években kezdődött, párhuzamosan az A330-al. A két típus sok szempontból nagyobb hasonló, vagy éppen azonos, ami olcsóbbá tette a fejlesztést. A 330-as kettő hajtóművel a közepes távolságú útvonalakra lett optimalizálva, míg a megnövelt üzemanyag kapacitású 340-es (a két szárny közötti centroplán is tartálytérnek lett kialakítva) a nagyobb távolságok megtételére kedvezőbb. A lehetőségek azonban korlátot is jelentettek, az A340-200 és 300 verzió a CFM56-os hajtóművekkel rendelkezik, amelyek teljesítménye kissé alacsonyabb a kelleténél. Ez a gyengébb emelkedő képességben is megnyilvánul, összességében egy azonos kb. tíz órás útvonalat a 340-es ezen változatai egy órával hosszabb idő alatt tesznek meg, mint a Boeing 747-esek. A megnövelt törzshosszúságú és befogadó képességű 500-as és 600-as változat számára nem is voltak megfelelők az eredeti erőforrások, itt meg az a probléma jelentkezett, hogy a szükséges teljesítmény kategóriában nem volt korszerű hajtómű. A kiválasztott Roll Royce Trent  túl nagy és erős volt, így némileg vissza szabályozott teljesítménnyel alkalmazták. A Trent viszont még inkább impozáns külsőt kölcsönzött az A340-esnek, ezek és a megnövelt törzshossz különösen szép repülőgépet eredményeztek.

dsc_2365.jpg

Az A340 első példánya 1991. október 25-én repült először, és mindössze 2011-ig volt gyártásban, míg a párhuzamosan elkészült A330 száma még manapság is egyre bővül. A légitársaságok szava a döntő, így a négy hajtóműves gép gyártása 377 példány átadása után leállt. Noha többségük még bőséges üzemidő tartalékkal rendelkezett, a gazdaságosság problémája miatt idő előtt sokat kivontak, manapság már csak kb. 130 darab repül és ez évről-évre csökken, vagyis egyre ritkábban láthatjuk.

p1180657.jpg

Az A340 különlegesnek számít abból a szempontból, hogy eddig egyetlen egy halálos baleset sem következett be vele. Ez azonban javarészt a szerencsének tudható be, ugyanis hat gép is veszteséglistára került. Előfordult több túlfutás, amit követően a gép súlyosan, javíthatatlan mértékben megrongálódott. Gyulladt ki 340-es hangárban végzett munka közben a túlmelegedett Vickers hidraulika szivattyú miatt. Selejteztek A340-est terrorakció közben szerzett sérülés következtében, szabadult el vadonatúj gép hajtómű teszt közben és betonfalnak ütközött, de egyetlen egy sem zuhant le. 

A legutóbb Ferihegyen járt A340-600 2005 februárjában készült el, és első alkalmazója a brit Virgin Atlantic légitársaság volt G-VNAP lajstromjellel. Rövidebb időre többször is kivonták a forgalomból, majd mostani tulajdonosához került, 9H-EAL "néven". 

A következőkben néhány régebbi saját fotóm látható az A340-ről kívülről, belülről.

Jordánia királyának gépe, különleges önvédelmi rendszerekkel felszerelve

p1010905.jpg

A francia légierő csapatszállításra szolgáló 340-ese

p1000839.jpg

p1000849.jpg

Egyiptomi kormánygép

p1140141.jpg

A Virgin Atlantic gépe, London Heathrow, 

dsc_5744.jpg

Az Etihad 600-asa

dsc_5764.jpg

Dél-afrikai A340-600 Frankfurtban

p1011939_1.jpg

Ceylon szigetéről

p1012122.jpg

A340-300 Kuwaitból

p1012165_1.jpg

Iráni gép, Milánóban

dscn5374_1.jpg

Karbantartásra váró 600-as Frankfurtban

p1011619.jpg

A "Lufi" hangárban

p1011539.jpg

Az A340 egyik "stílusjegye" a középső futómű. A képen csak  a helye

p1012034_1.jpg

A jobb oldali főfutó gondola

p1012035.jpg

Az A320, 330, és 340 pilótafülkéjének kialakítása nagyon hasonló, ez a 340-es, ami a gázkarok számából is látszik

p1011585_2.jpg

 

A fej feletti panel kezelőszerveip1011586_1.jpg

A szórakoztató központ. Akár tucatnyi film közül választhatnak az utasok

p1011590.jpg

Crew rest area, azaz személyzeti pihenő.p1011587.jpg

A 340-600 első példánya Le Bourget-ban, bemutató repülés közben

paris_2005_lk_0769.jpg

Az Air Mauritius gépe kívülről.......

p1050899.jpg

....és belülről fotózva valahol az Indiai-óceán felett

p1020002.jpg

Vacak fotó, de nem minden nap lát az ember Tahitiről érkezett gépet

p1050920.jpg

Felszállóban a Charles de Gaulle-ról, a kép jobb oldalán kettő 340-es is látható

p1020037.jpg

Végezetül egy hangulatkép Budapestről

p1120938.JPG

p1011585_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr515684668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.