Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

A legsikeresebb szélestörzsű Airbus

2020. június 01. - stonefort2

A hatvanas évek végén születőben lévő Airbus konzorcium nagy fába vágta a fejszéjét, amikor mindjárt egy nagyméretű, szélestörzsű repülőgép fejlesztésével törtek be az USA által uralt világpiacra. A szélestörzsű gépek jellemzője, hogy az utastérben egy sorban már nem csak 4-6, hanem akár 8-10 ülést is el lehet helyezni, amihez már két közlekedő folyosó szükséges.

Az Airbus A300-as sikert aratott, két hajtóművel vitt annyi utast, mint a régebbi típusok még hárommal. Bár ehhez szükség volt az amerikai General Electric CF6 vagy Pratt&Whitney JT9D hajtóművekre is (opcionális volt mind a kettő) A "tanulópénzt" azonban meg kellett fizetni, a típus nem kifejezetten a műszakiak barátja, semmilyen szempontból. Kiindulási alapnak azonban jó volt egy továbbfejlesztéshez, erre alapozva hozták létre az A330 és A430 típust. Azonos, vagy nagyon hasonló  törzs, szárny, vezérsíkok, fedélzeti rendszerek, viszont a 330-as kettő, a 340-es négy hajtóművel készült. Utóbbi azonban nem lett sikeres, a 330-as viszont már a 1500. darabnál tart, ami tiszteletre méltó eredmény.

A kanadai Air Transat színeiben

dsc_1093.jpg

Nagyon fontos tényező, hogy repülésbiztonsági szempontból is kiváló típusról beszélünk, a másfél ezer elkészült gépből eddig mindösszesen kettő szenvedett katasztrófát, bár még néhány továbbit is selejtezni kellett földi tűz,  háborús cselekményből eredő sérülés, vagy rakomány okozta (kifolyt vegyszer) súlyos rongálódás miatt. 

Az A330 is több féle hajóművel rendelhető, az amerikai CF6-al és PW4000-el, vagy a brit Rolls Royce Trent-el. Megtartották az A300 néhány fontos "stílusjegyét", de a tapasztalatok alapján sokat javítottak a rendszerek megbízhatóságán, és elhelyezésén, ez már inkább nevezhető "szerelőbarát" konstrukciónak. Bár még mindig tornamutatvány kell a pilótafülke alatti térben elaprózva,szanaszét elhelyezett hálózati megszakítók sokaságát tartalmazó panelek eléréséhez. Viszont a pilótafülkében már nincs a többi típuson megszokott több száz C/B (Circuit Breaker) 

dsc_3029.jpg

A pilótafülke első látásra megszólalásig hasonlít a kisebb A320-éhoz, ez racionális okok miatt alakult így, hiszen a berendezések jó része azonos, ami kisebb raktárkészletet jelent és a pilóták típus átképzése is lerövidíthető ezzel. 

Az utasszállító verzió mellett hamarosan megjelent a teher változat is, amely lényegesen különbözik. Külsőre is szembetűnő az orr alatti "dudor", amelyre fura ok miatt lett szükség. Az eredeti változat "lógatja az orrát", azaz a utastér padló nem vízszintes.

Az utasszállító verzió......

dsc_8006.jpg

A teher rakodásnál, ahol görgőpályákon mozgatják a konténereket alapvető fontosságú a vízszintes helyzet, ezért meg kellett emelni a gép orrát. Ez a legegyszerűbb módon úgy volt kivitelezhető, hogy az orrfutót lejjebb helyezték, ami azonban csak az említett "dudorral" volt kivitelezhető. A hosszabb orrfutószár nagyobb helyigényű lett volna behúzott helyzetben, ami komolyabb mértékű átalakítást igényelt.

.....és a cargo változat

dscn2440.jpg

Érdekes módon a cargo verzió már kevésbé lett sikeres, alig 40 példány készült, amelyek egy része viszont rendszeres vendég Ferihegyen. Bár ehhez minden bizonnyal hozzájárult az is, hogy többnyire utasforgalomból már kivont gépeket szoktak átalakítani teherszállításra, ami olcsóbb megoldás. Az A330F közel 70 tonna rakományt  képes több ezer kilométeres távolságra juttatni az utasülések helyén kialakított felső, valamint a padlószint alatti első és hátsó raktérben. 

Rakodás

dscn8850.jpg

Az A330 piacképességét bizonyítja, hogy az Airbus kifejlesztette a "neo" változatát, amely gazdaságosabb hajtóművekkel, jobb aerodinamikai kialakítású szárnyakkal már gyártásban van. A típus jó alapot képezett katonai célokra is, több olyan változata is szolgálatban áll, amely teherszállítás mellett légi utántöltőként is alkalmazható. Az A330MRTT (Multi Role Tanker Transport), KC-30, Voyager, Phénix típusjelzéssel egy tucat országban üzemel, vagy üzemelni fog hamarosan. A jövőben még több várható, ugyanis lehetséges az utas verziók átalakítása.

A brit RAF légi utántöltő gépe

p1110476.jpg

Az ausztrálok által üzemeltetett gépek két féle üzemanyag átadási módszert is képesek alkalmazni

p1130196.jpg

Az Emirates évekig járt Ferihegyre A330-al

dsc_0790_1.jpg

Az A330 nem kicsi gép, de eltörpül az A380 mellett. A "kicsi" a Turkish gépe

dsc_0564.jpg

Qatar Cargo érkezik a 31R pályára

dsc_1145.jpg

Távozó Emirates

dsc_0230.jpg

A kerekekből kiáramló "füstöt" nehéz lencsevégre kapni, mert egy tizedmásodpercig látható. A felszállást követően az automatikus rendszer befékezi a pörgő kerekeket, és a fék kioldását követően az egymástól eltávolodó féktárcsák közül a menetszél kifújja a karbonszál port.

dscn6273.jpg

Az A330 tankoló panelje

p1190240.jpg

Ezzel a fogantyúval lehet a földön műszaki munkák és ellenőrzések céljából kinyitni a futómű gondola ajtókat.

p1190246.jpg

A hidraulika rendszereket itt lehet utántölteni

p1190247.jpg

Az orrfutó mögött a törzs alján találhatók a külső elektromos táplálás csatlakozói és itt van a földi személyzet és a pilóták közötti kommunikációt biztosító "headset" jack dugója is. (a sárga spirális vezeték)

p1190259.jpg

Rolls Royce Trent hátulnézetben

p1190228.jpg

GE CF6 kinyitva

p1300487.jpg

A leszállást követően még igencsak forróak a fékek. Az alsó display mutatja Celsius fokban

p1190232.jpg

A leghosszabb A330-300 változat

p1290446.jpg

Biztos "lábakon" áll

dscn7510.jpg

Európai szemnek ez talán már egy kissé túl "csicsás". 

dscn2053.jpg

Érkezés a 31L-re

dsc_0706.jpg

Zivatar előtt

p1010731_1.jpgNémi gumit hagy a betonon

dsc_9759.jpg

Jól látható az utas verzió "lógó orra"

dscn9178.jpg

Leszállás az "arany óra" idején

dsc_1802.jpg

p1230939.jpg

A szerző saját fotóival illusztrálva

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1415733720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása