A kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis élete nem a nyilvánosság előtt zajlik, ami teljesen természetes, hiszen egy fokozottan védett katonai objektumról van szó, ahol a Honvédség legnagyobb értékű technikai eszközei üzemelnek. Azonban már hagyomány, hogy évente egy vagy több alkalommal az érdeklődők betekintést nyerhetnek a bázis életébe, így történt az 2020. október 20-án is. Az esemény egybe esett a hajmáskéri lőtéren végrehajtott rendszeres éleslövészettel, amikor a JAS-39C Gripen vadászbombázók a beépített fedélzeti gépágyúval nappal és sötétben (!) is a földi JTAC (Joint Terminal Air Controller) előretolt irányítókkal együttműködve az "ellenséges" földi célpontokat semmisítik meg.
Egy katonai repülőtér élete mindig új érdekességekkel szolgál, ezúttal is így volt, ugyanis a bázis rekonstrukciós munkálatai miatt a déli pályavég közelében lévő (Mike) zónában történt a gépek előkészítése, indítása és fogadása. Más esetben ez a nyilvánosság előtt elzárt zóna, mivel ennek közelében találhatók a fegyveres készenléti szolgálat gépeit rejtő könnyűszerkezetes hangárok, ahol a légiharc rakétákkal felszerelt Gripen-ek várják a nap 24 órájában a felszállási parancsot. A "keszi" melletti zónát egy mesterséges domb is elválasztja a repülőtér többi részétől, ugyanis itt történik a fedélzeti fegyverek lőszerének betöltése, vagy éppen ürítése is, ami fokozott biztonsági előírások mellett megy végbe. Az idősebb hozzáértők még emlékeznek a régmúlt kecskeméti eseményeire, amikor több alkalommal is nem szándékos lövésre vagy éppen rakétaindításra került sor a technológiai utasítások be nem tartása miatt. Ez a szó szoros értelmében halálos veszély, mint ahogy az sajnos be is bizonyosodott az egyik esetnél, amikor egy MiG-21-es szárny alatti UB- blokkjában maradt rakéta indult el a földön.
Szerencsére a korszerű technika már biztonságosabb, bár ez nem zárja ki a kisebb rendellenes eseményeket, éppen a közelmúltban történt éleslövészet közben egy gépsérülés, amikor a Gripen német gyártású Mauser Bk27-es gépágyújában csőrobbanás következett be. Szerencsére a sérülések javítható mértékűek voltak.
De térjünk vissza a legutóbbi látványossághoz. A bázis élte a megszokott életét, ami többségében kiképzési repüléseket jelent, mégpedig az összes típus, azaz nem csak a Gripenek számára. A 604-es oldalszámú Airbus 319-es mellett repült a 606-os Dassault Falcon 7X is, "színesítve" a látnivalókat ami természetesen képletesen értendő, hiszen ezek is szürke festést kaptak.
Szokatlan perspektívából, az említett dombról is lehetett fotózni és a teljes besötétedést követően a gépek éjszakai előkészítését, indítását és fogadását is láthattuk. És most jöjjön a többi fotó.
A felkészülést és eligazítást követően a gépekhez érkeznek a pilóták.
A repülés előtti munkálatok része a gépátvétel, a pilóták körbejárják és ellenőrzik, ami amúgy fehér holló ritkaságú kivételtől eltekintve mindig rendben van, hiszen a műszaki állomány csak akkor jelenti üzemképesnek a gépet, ha valóban az.
Alkonyati fényben gurul a felszálláshoz a 41-es, törzse alatt a Litening célfelderítő és megjelölő konténerrel
A bázis sajtótisztje nagyon rugalmasan, az igényekhez a lehetőségek keretein belül igazodva szervezte a reptéri mozgásunkat, így a fel- és leszállásokat a lehető legjobb helyekről fotózhattuk.
Az éppen alkalmazott pályairány a szél függvénye, így igazodva a természet erőihez, a nap folyamán változott a dolog. Ez fotós szempontból éppenséggel előnyös, hiszen mindkét irányból (30-12) láthattunk felszállásokat.
A repülések szünetében a nemrég kivont Ancsákat is láthattuk
A feladat végeztével visszatérő géppár
Leszállás gyakorlás Airbussal
Átstartolás után, futómű behúzás közben
Amit akkor nem láthattunk, Gripen alkonyati tüzelés közben a hajmáskéri lőtér felett. A fotót egy másik alkalommal készítettem. A gép előtt látszik a nyomjelző lövedék
A torkolattűz ritka a fotókon, mivel rövid ideig tart, így csak véletlenül lehet lencsevégre kapni. A potyogó lőszerhüvelyek is jól láthatók.
Ha már a gépágyú volt a nap egyik háttérben meghúzódó főszereplője, akkor "róla" is illik néhány képet közölni, ezeket ugyancsak nem a lövészet napján készítettem. Lent a Mauser Bk27-es.
A 27 mm-es lőszerek. A gépben csak a fekete acél hevedertagok maradnak
A feladat végrehajtása után visszatérő gépek
Dassault Falcon 7X
A "szürke eminenciás", a nagyon fontos Litening konténer. Az orrában lévő forgatható "gömbben" találhatók a kamera és lézer rendszerek. A fel- és leszállás idejére az optikákat befordítják, hogy ne kerüljön rá szennyeződés, az orrfutó által felvert por vagy repülő rovarok, amelyek minden repülőgépen százával kenődnek szét.
Alkonyodik a zónában. A gépek külső felülete már kezd "patinásodni", ami nem csoda, hiszen már 14 évesek
A "kék órában". Érdekes, hogy a 33-as gép színe mintha eltérne. Vagy csak a világítás csal?
Kakukktojás a képek között, csak mert szeretem.
A katona nem egy kerekes "koporsót" tol, hanem a lőszeres ládát, amibe a hevedertagokat ürítik némi csörömpölés közepette.
Éjszakai feladatra indul. A fényes zöld kis csíkok az amerikai gépeken megszokott elektro-lumineszcens kötelékfények. Az elhelyezkedésük miden típuson más, így a levegőben felismerhetők. Európai típusok közül csak a Gripen-eken alkalmazzák.
Az október 20-i reptér látogatás a várakozáson felül sikeresnek bizonyult, az időjárással szerencsénk volt, emellett köszönettel tartozunk a kiváló lehetőségért a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetésének, és külön megemlítendő, Szausev Xénia főhadnagy sajtótisztnek.
Az összes fotó saját készítésű