Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Nem mind arany, ami fénylik.....

2018. augusztus 14. - stonefort2

A légi bemutatók sokak által várt látványossága a színpompás festésű műrepülő csapatok bemutatója. Számos légierő tart fenn ilyen alakulatokat, amelyek célja a képességek demonstrálása, és nem titkoltan a toborzás, hiszen az utánpótlásra folyamatosan szükség van. Különösen igaz ez a katonai repülésre, ahol számos okból következhet be az aktív állomány lemorzsolódása. A légi bemutatók láttán fogalmazódik meg sok gyerekben az, hogy katona, ezen belül repülő akar lenni.

dsc_4372_resize.jpg

A brit Royal Air Force a nemzeti hagyományoknak megfelelően nagy súlyt fektet tevékenységének bemutatására, népszerűsítésére. A társadalomban mélyen gyökerezik a légierő, és a repülő emberek tisztelete, nem utolsó sorban a második világháborús helytállás miatt. Specializált feladatú bemutató csoportok  a háború után alakultak, de ezek csak pár évig működtek.. 1965-ben azonban gyökeresen megváltozott a helyzet, amikor eldöntötték, hogy hosszú távon megfinanszírozzák egy kizárólagosan demonstrációs feladatú csoport létrehozását. Ez lett a Red Arrows, amelynek első típusa az akkori idők brit kiképző típusa a Folland Gnat lett.

A csoport első típusa a Gnat

p1120119_resize.JPG

Ezzel repültek 1979-ig, amikor a korszerűbb British Aerospace Hawk T.1-re cserélték a gépállományt. Mindmáig ezzel a típussal üzemelnek, de természetesen már újabb gépekkel, hiszen azok üzemideje véges. Az eredeti állomány utolsó példányát az XX227-es számú Hawk-ot 2018 elején nyugdíjazták. Az 1980. február 6-án üzembe állított gép a 38 év alatt összesen 8077 órát töltött a levegőben és 13855 felszállást hajtott végre, azaz éves átlagban 212 órát repült. 

A legöregebb XX227 számú gépüket idén nyugdíjazták. (sajnos csak ez a közeli fotóm van róla)

dsc_8478_resize.JPG

A Red Arrows nem csak Nagy Britanniában tart bemutatókat, a világ több tucat országában szerepeltek már, és több millió ember látta a produkciójukat. Ellentétben az amerikai kollégáikkal, rendszeresen "frissítik" a repertoárt, egyre újabb formációkkal, manőverekkel, ezen felül a gépek festése változott kis mértékben az idők során, de a vörös alapszín megmaradt. 

dsc_6825_resize_1.jpg

dsc_8478_resize.JPG

A messziről szépen kinéző gépeken természetesen nyomot hagy az idő és az időjárás, hiszen csak a honi bázisukon, Scamptonban megoldott a hangárban történő tárolásuk. (hamarosan új állomáshelyük lesz) Ennek megfelelően közelről már kevésbé szép némelyik gép, hiszen a festék kopások, esetleges hidraulika szivárgások csúnya elszíneződéseket okoznak kívül és belül. Mivel a teljes újra festésükre ritkán, főként a soron következő nagyobb mélységű időszakos javítás során kerül sor, ezért a kötelék néhány gépe igencsak lestrapáltnak látszik közelről. Ez nem azt jelenti, hogy hiányos, vagy nem megfelelő színvonalú lenne az üzemeltetésük, éppen ellenkezőleg, nem csak a pilóta, hanem a műszaki állományuk is a legjobbak közül kerül ki. 

p1040592_resize.JPG

"Földi halandó" nagyon ritkán kerülhet a gépeik közelébe, így természetesen csak kevés olyan fotó látható, amelyre nem lehet büszke a csapat. Jelen sorok írója sem azzal a céllal közli a fotóit, hogy rombolja a Red Arrows "imidzsét", csak éppen a teljes képhez ez is hozzá tartozik.

p1040591_resize.JPG

A kötelék műrepülés természetesen rengeteg gyakorlással jár, és veszélyes dolog, erre utal az a szomorú tény, hogy a csoport eddigi üzemelése során nyolc pilóta és egy műszaki katona veszítette életét balesetekben.

A kép jobb oldalán lévő gép a 227-.es

dsc_9365_resize.jpg

Kötelék felszállás Fairfordban

dsc_0623.jpg

Centiméteres pontosságú "sorakozó", pedig csak egy tankolásra szálltak le  út közben

p1040578_resize.JPG

A műszerfalon lévő kijelzőn megjeleníthetők az egymást követő manőverek

p1040583_resize.JPG

A  képen látható műszaki nem a csoport tagja, a Red Arrows szerelői egyébként a gépek hátsó ülésében utaznak a bemutatókra

p1040589_resize.JPG

A három csövön a különböző színű füst képzéséhez szükséges gázolaj áramlik ki

p1040574_resize.JPG

dsc_0460_resize.JPG

A szembe repülések különösen veszélyesek, előfordult már ütközés

dsc_0707_1.jpg

dsc_9316_resize.jpg

dsc_9287_resize.jpg

dsc_0721.jpg

p1170406_resize.JPG

p1170407_resize.JPG

dsc_0714.jpg

dsc_0640.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr9114180171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása