Repülés, repülőgépek

jetplanes

Alkonyati repülés és "Ancsa" búcsú

2020. június 11. - stonefort2

Már hagyománynak tekinthető, hogy a kecskeméti MH 59 Szentgyörgyi Dezső repülőbázis lehetővé teszi néha az alkonyati, éjszakai repülő üzem megtekintését. Idén erre június második hetében kerülhetett sor, jelen írás szerzőjének a tizedikére kijelölt csapattal sikerült bejutnia a repülőtérre. Az esemény csaknem egybe esett a jó öreg "Ancsa", azaz az An-26-os teherszállító kivonása alkalmából szervezett megemlékezéssel. A két eseményre az egymást követő napokon került sor. 

Az alkonyati, éjszakai repülés elsősorban  a hajózó állományra ró plusz feladatokat, a műszakiak számára "csak" annyit jelent, hogy elsődleges fontosságú eszközzé lép elő az elemlámpa. A sötétben végzett repüléseket azonban többnyire este tízre befejezik, amivel mindenki jól jár, a környező lakosság alvását a kicsi, de "nagy hangú" Gripen nem zavarja, és a személyi állomány számára is kedvező, hogy nem kell hajnalig a reptéren lenni. Az éjszakai repülési kiképzéshez a rövid esti időszak elegendő, hiszen mindösszesen csak 14 gép áll szolgálatban. Régen ennek tízszerese üzemelt, így csak időben eltolva, kerülhetett sor minden pilótára, azaz késő éjjel is zengett az ég az utánégetők robajától. (nem számítva a hazánkban állomásozó szovjetek több mint kétszáz gépét) De ez már a régmúlt.

Másnap, azaz június 11-én reggel már az An-26-os kivonási ünnepség miatt érkeztünk a bázis bejáratához. A miniszteri szemlével egybekötött rendezvényen meghívottként részt vett néhány idős úr, akik annak idején aktív korukban az "Ancsán" szolgáltak. Köztük volt Farkas Bertalan is, aki az űrrepülését követően néhány évig  a szállító századnál szolgált. 

A régi és az új. Más feladat, más kialakítás

dsc_3661.jpg

Az eső "járulékos" haszna

dsc_3931.jpg

Rosszat sejtető felhők

dsc_3723.jpg

Repülésre készülve

p1330421_1.jpg

Az elvonult zápor után kiváló fényviszonyok lettek

dsc_3800.jpg

Afganisztánból érkezik haza a légierő A319-ese, a leváltott katonákkal a fedélzetén

dsc_3712.jpg

Indítási engedélyre várva

dsc_3761.jpg

Már pörög az RM12-es (a Gripen hajtóművének típusa)

dsc_3838.jpg

Először a kétüléses indult

dsc_3804.jpg

Ellenfényben a 44-es

dsc_3808.jpg

Giccses? Nem.

dsc_3859.jpg

Szivárvány alatt

dsc_3866.jpg

Fordulás a Charlie gurulóra

dsc_3880.jpg

Ilyenkor már kb. 500 km/h a sebesség

dsc_3851.jpg

Vörösen izzik a fúvócső belseje

dsc_3907.jpg

Az utolsó repülésre képes Ancsa

dsc_3926.jpg

"Sólymok" azaz Falcon 7X

dsc_3935.jpg

Még ki sem hűlt a leszállás után

dsc_3979.jpg

Feladata végeztével visszatér a 44-es. Fordulás a "final"-re

dsc_4002.jpg

...majd néhány "tacsengó" azaz "touch and go" talajérintéses átstartolás következik

dsc_3963.jpg

Már kevés a fény, ami meglátszik a fotó minőségén

dsc_3972.jpg

Leszállás után érkezés a zónába

dsc_4097.jpg

A kis zöld "világító izék" a gép oldalán az elektrolumineszcens  kötelékfények, amelyek érdekes módon főként az amerikai típusokon jellemzőek. Az európai harcigépek közül csak a Gripen-en találhatók. A sötétben az elrendezésük alapján azonosítható a típus, mert mindegyiken más "mintában" lettek felszerelve.

dsc_4154.jpg

A helyzetlámpák. Bal piros, jobb zöld, hátul fehér.

dsc_4117.jpg

Újabb felszállás előtt

dsc_4177.jpg

Napnyugta után a "kék órában". A leszállást követően azonnal megtankolják a gépeket

dsc_4197_1.jpg

dsc_4208.jpg

Június 11-én délelőtt. Az Ancsán régen szolgált veteránok, köztük Farkas Bertalan

dsc_4354_1.jpg

Az An-26-os utolsó hajózó és műszaki állománya

dsc_4322.jpg

Miniszteri szemlélődés

dsc_4330_1.jpg

Felszálláshoz gurul a 406-os, média munkásokkal a fedélzetén

dsc_4360.jpg

30-as irányon

dsc_4376.jpg

Vadász kísérettel

dsc_4414.jpg

Az utolsó leszállás nyilvánosság előtt, és ezzel egy korszak lezárult. (még néhány repülésre azért sor kerül)

dsc_4503.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr1215804794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.