Repülés, repülőgépek

jetplanes

jetplanes

Load Diffuser 2017, május 25.

2017. május 25. - stonefort2

A gyakorlat mai eseményei érdekesen alakultak. Két nappal később a tervezetthez képest (vagy talán nem is akartak hazamenni?) reggel hazarepült a kecskeméti bázisról az oroszok  An-30-asa, amely az Open Skies egyezmény keretében hajtott végre ellenőrző repüléseket magyar légtérben, minő véletlenül éppen akkor, amikor itt voltak az amerikai F-16-osok. Utóbbiak létszáma nem változott hétfő óta, a tervezett nyolc helyett csak hat települt át, kettő út közben "elakadt", minden bizonnyal műszaki probléma miatt. Mivel az óceán átrepülése egyedül nem engedélyezett, ezért a meghibásodott gép párja sem jött tovább. Pontosat a nyilvánosság hiánya miatt nem tudunk, de ez a legvalószínűbb ok. A hat Falcon viszont több felszállást is végzett május 25-én, rajtuk kívül természetesen repültek a Pumák Gripenjei,, ezen felül tankolásra leszállt két cseh JAS-39C és két L-159 ALCA is. A szlovén PC-9-esek kétszer is felszálltak, és rajtuk kívül még repült a horvát Mi-17-es. A látnivalók sora már délután négykor véget ért, így a szpotter csapat időben haza tudott érni, hogy értékelje a fotókat. Én is így tettem, az eredmény íme:

Századparancsnoki gép a "fájnelen"

dsc_0103_resize.jpg

Ma valószínűleg légi "összecsapásokra" került sor, ugyanis a gépek függesztményei erre utalnak. Sem szárny alatti póttartályok, sem a Sniper célmegjelölő konténer nem volt rajta a lenti fotón lévő gépen, a gyakorló légiharc rakéták viszont igen

dsc_0370_resize.jpg

Indulni készül az orosz An-30-as

dsc_1958_resize.jpg

Szlovén PC-9-es leszállás közben

dsc_0018_resize.JPG

Ez a "Sólyom" magával vitte a Sniper-t is a szívócsatorna jobb oldala alatt

dsc_1933_resize.jpg

Cseh ALCA érkezik

dsc_0118_resize.jpg

Ez a vendég is Caslavból érkezett

dsc_2149_resize.jpg

Horvát Mi-17-es

dsc_0344_resize.jpg

A balesetet szenvedett 42-es gépünk pótlására jött 44-es a 44-es út felett. A pilóta integetése a népes szpotter csapatnak szólt

dsc_0179_resize.jpg

A csökkentett észlelhetőségű radarhullám elnyelő festéssel ellátott Falcon

dsc_0204_resize.jpg

A pályaküszöb felett

dsc_0106_resize.jpg

A P&W hajtóművel ellátott F-16-osok leszállás közben érdekes "füttyögő" hangokat adnak ki, ez a hajtómű változtatható keresztmetszetű fúvócsövének működtető rendszerétől származik.

dsc_0404_resize.jpg

Gripen leszállóban. A jobb főfutón lévő fényszóró pontosan a Litening konténer hátulját világítja. A hajtómű elmosódottnak látszik a kiáramló forró gáz fénytörése miatt. 

dsc_0333_resize.jpg

Falcon érkezik a 30-as pályára. A képek alaposabb szemlélői apró fehér pöttyöket fedezhetnek fel, ez a levegőben szálló számtalan nyárfaszösztől van

dsc_0435_resize.jpg

Együléses Gripen. A törzs alján lévő "fals kabintető" méretéből és az orrfutó eltérő áramvonalazó lemezéről látszik, hogy ez nem a kétüléses változat. A "fals kabintető" optikai megtévesztést szolgál, közeli légiharcban az ellenfél pár pillanatig bizonytalan abban, hogy jobb, vagy bal fordulóba kezdett a gép.

dsc_0305_resize.jpg

Vegyes kötelék érkezik. A Gripen a legkisebb korszerű harci repülőgép (legalábbis mifelénk. Az indiai Tejas még kisebb, de az nem jár erre)

dsc_2032_resize.jpg

Az F-16-os Block 42-es verziója az egyik legerősebb,  a hajtómű tolóereje több mint 13 tonna, de kis magasságban 0,8 Mach felett  ennél is több. A fúvócső külső lamellái kompozitból készültek

dsc_2013_resize.jpg

A Sniper konténer ék alakú üvegezése kisebb légellenállású

dsc_2089_resize.JPG

A gyakorlat további eseményeiről a jövő héten is beszámolok.

A bejegyzés trackback címe:

https://jetplanes.blog.hu/api/trackback/id/tr9812540813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása